Innovativa vindar blåser när Sveriges Innovationsriksdag 2022 går av stapeln i Västernorrland 17-19 maj

2 oktober 2023

2022-02-14 13:00PRESSMEDDELANDE

För 9e året i rad välkomnas innovationssverige till tre utvecklande dagar under Sveriges Innovationsriskdag som i år hålls av branschorganisationen Swedish Incubators and Science Parks (SISP) och inkubatorn BizMaker.

Hur ska företag och organisationer dra nytta av startups och scaleups på deras förändringsresor? Hur ska forskning och utbildning växlas upp med nya idéer och företag? Och hur ska tillväxtinriktade företag hitta rätt kompetens och talanger i en stenhård internationell konkurrens? Det är några av frågorna som kommer att diskuteras när innovationssverige för nionde gången träffas på Sveriges Innovationsriksdag som hålls i Sundsvall den 17-19e maj.

Det känns otroligt kul att få möta alla innovationshjältar fysiskt efter de utmanande åren vi genomgått med pandemin. Vi som arbetar i innovationssverige vet hur tufft det varit för våra små- och medelstora företag under denna tid. Nu ser vi fram emot att skapa synergier, blicka framåt och skruva upp innovationskraften, säger Johan Ödmark, vd, SISP.

Innovation uppstår aldrig i vakuum. Den omställning människor och företag i alla branscher behöver göra för att finna lösningar på vår tids stora utmaningar med att ställa om till ett cirkulärt och hållbart samhälle kräver innovativa och radikalt annorlunda angreppssätt och lösningar.

- Vi är både stolta och glada över att vara värdar för Sveriges Innovationsrikstag i år. Vi ser fram emot att lyfta Sundsvall, Västernorrland och de satsningar som sker här kopplat till våra styrkeområden inom bland annat skog, it, textil-, livsmedels- och energisektorn. Vi verkar i ett globaliserat och digitalt samhälle och det för med sig oanade möjligheter, men också ökad konkurrens och nya utmaningar, säger Matts Nyman, vd, BizMaker.

Västernorrland är ett län som länge varit ett nav inom skogsnäringen som har bidragit till Sveriges internationella position och framgång. Det är skogens resurser och regionens starka utvecklingsanda som gett näring till denna position och hjälper till att bana väg för nya etableringar utanför storstäderna.

Om SISP: Swedish Incubators & Science Parks är den medlemsbaserade branschföreningen för Sveriges inkubatorer och science parks. SISP har drygt 60 medlemmar över hela Sverige som tillsammans har över 5000 företag med drygt 70 000 sysselsatta. Fokus ligger på kunskapsbaserade, tillväxtorienterade företag och medlemmarna driver tillsammans ca 80 fysiska mötesplatser, erbjuder operativ affärsutveckling, driver eller samverkar ofta med kluster samt har Triple Helix-förankring. Flera medlemmar driver också affärsängelnätverk och såddkapitalfonder för investeringar i tidiga skeenden i tillväxtbolags uppbyggnad. Medlemmarnas verksamheter bidrar till näringslivsförnyelse, tillväxt och fler kunskapsintensiva arbetstillfällen. Läs mer på: www.sisp.se

Om BizMaker: BizMaker är en regional innovationsaktör med uppdraget att främja företagsutveckling och förnyelse av näringsliv och samhälle. Tillsammans med Västernorrlands kommuner, våra företag och partners utvecklar vi goda idéer till nya affärer och hållbara lösningar för framtiden.

Presskontakt: Ebba Rydell – ebba.rydell@sisp.se