Startup-Sweden boot camp backas av digitala jättar

Arash Sangari och Marcus Liu, Startup-Sweden/Tillväxtverket. Fotograf: Adam Klingeteg
Ny omgång tillsammans med Ericsson och Telia
I början på 2016 kunde vi berätta om premiären för Tillväxtverkets Startup-Sweden, ett Boot Camp där Sveriges hetaste entreprenörer och mest lovande digitala startups erbjuds skräddarsydd affärsutveckling och Tillväxtverkets unika nätverk. Snart ett år har gått och nu är det dags igen! Denna gång med fokus på bolag inom Internet of Things (IoT) och med två telecom-jättar i ryggen…

”Vårt Boot Camp ger 10 företag från hela Sverige möjlighet att utöka sitt nätverk med andra företag, finansiärer, potentiella kunder och partner. Bolagen får också praktiska och konkreta kunskaper inom affärsutveckling, från andra startups och från experter inom olika områden”, förklarade Arash Sangari, Tillväxtverket, kring lanseringen i fjol

Tanken bakom satsningen är att främja entreprenörskap i hela landet och att låta entreprenörer oavsett var i Sverige de än befinner sig ta del av alla landets fördelar. Nästa omgång av Tillväxtverkets satsning på digitala startupbolag genomförs tillsammans med Ericsson, Telia och Purple+, Telias enhet för startups.

"Med vår medverkan vill vi stödja innovation och samarbete mellan startups och företag. Internet of Things är en spännande industritrend som skapar insikt och hjälper företag att generera helt nya tjänster och affärsområden. Vi ser att Internet of Things kommer att driva förändring både för individer, företag och samhälle", säger Peter Laurin, regionchef på Ericsson för norra Europa och centrala Asien.

Inför nya omgången av Startup-Sweden Boot Camp kollar läget med Arash och Marcus på Tillväxtverket -

Hur gick lanseringen av Startup-Sweden i april? Vad tar ni med er nu inför sista omgång?

Lanseringen gick väldigt bra, media uppmärksammade satsningen och campet gästades av Näringsminister Mikael Damberg, som de tio utvalda bolagen fick pitcha för. Vi har hittills hunnit med tre omgångar av Startup-Sweden och vi har redan börjat få in en hel del feedback från deltagande bolag om att de antigen tagit in pengar från finansiärer de träffat i Stockholm, lanserat på nya marknader eller expanderat deras team.

Kopplingen till inkubatorerna har fungerat bra hittills, och vi tror att det kan bli ännu bättre framåt. Många av bolagen som varit med kommer från inkubatorer och ser vår satsning som ett tydligt komplement till det stöd de får lokalt.

Vi har för varje omgång skruvat på innehållet för att göra veckan mer relevant för bolagen, nu toppar vi vårt erbjudande genom att samarbeta med Ericsson och Telia. Det ska bli väldigt intressant och se ifall det går att hitta nya former för hur industribolag kan jobba med startups.

Vilken betydelse har Swedish Incubators & Science Parks för satsningen?

Det är otroligt viktigt för Sverige att det finns starka innovationsmiljöer runt om i landet som kan hjälpa bolagen att ta de första stegen i sin utveckling. Men för att dessa bolag även ska lyckas kommersialisera sina produkter och tjänster och nå nya marknader krävs det att vi samarbetar dels regionalt, men även nationellt för att kunna erbjuda företagen rätt typ av nätverk, kompetens och finansiering.

50 miljarder enheter beräknas vara uppkopplade i världen år 2020. Ansök till Startup-Sweden IoT  innan 23 oktober!

Läs mer om satsningen och ansökan här

Se filmen om Boot Camp för digitala startups här

Mer information

marcus.liu@tillvaxtverket.se 08-681 91 02
arash.sangari@tillvaxtverket.se 08-681 65 98

Twitter @startup_sweden

Tillväxtverket arbetar för att stärka företagens konkurrenskraft. Ett av myndighetens uppdrag är att bidra till utvecklingen av digitalt entreprenörskap i hela landet. Star- tup-Sweden är en insats som riktar sig till spetsföretag som redan utnyttjar digitaliseringen i sitt utvecklingsarbete.